Zastaw się, a postaw się?
Przekonanie, że w święta wszystko musi być "na bogato" powoli przechodzi do lamusa. Pokazują to ostatnie sondaże. Wynika z nich, że zdecydowana większość z nas zamierza w tym roku zacisnąć pasa i mocno ograniczyć wydatki na zakupy wielkanocne.
Czasy są trudne, więc przekonanie, że święta muszą być zorganizowane z rozmachem powoli traci rację bytu. Tu spore znaczenie miała pandemia koronawirusa, w czasie której wiele osób spędzało święta samotnie lub w bardzo okrojonym gronie. To był sygnał dla wielu gospodarstw domowych, że ten stół wcale nie musi być tak suto zastawiony, ale może być nieco bardziej skromny i przygotowany pod konkretną liczbę gości - mówi Łukasz Maćkowski, doradca finansowy z Gorzowa.
W tym roku planujemy wydać na świąteczne zakupy średnio 500 złotych.
Przeczytaj również: Ile wydamy na święta? "Tegoroczny, wielkanocny stół będzie skromniejszy niż w minionych latach"
Tanie świąteczne zakupy?
W górę mocno poszły między innymi jaja, majonez, olej, margaryna czy cukier, czyli produkty, które niemal zawsze goszczą w wielkanocnym koszyku zakupowym. Ceny rosną i nie ma co liczyć na to, że w najbliższym czasie zaczną spadać. Kluczem może być jednak rozsądne podejście do świątecznych wydatków.
Największym problem budżetów domowych są zbyt duże wydatki na produkty spożywcze, które często później wyrzucamy. Mówiąc wprost - kupujemy za dużo i nie dojadamy, więc ten asortyment się marnuje. Dlatego planując święta najpierw dokładnie zastanówmy się, ile tak naprawdę jesteśmy w stanie na nie wydać, pamiętając jednocześnie, że pieniędzy musi nam przecież wystarczyć na cały miesiąc - tłumaczy Łukasz Maćkowski.
Najważniejszy jest plan
Święta mają to do siebie, że przygotowujemy zbyt wiele potraw, które później lądują w lodówce, a następnie w koszu. Przede wszystkim warto więc przygotować listę gości i dokładnie zaplanować posiłki. Przemyśleć należy także same zakupy. Tu również przyda się szczegółowa lista.
Trzeba mieć dobry plan na zakupy i się tego planu trzymać. Dzięki temu unikniemy wrzucania do koszyka przypadkowych i zupełnie niepotrzebnych produktów. Pamiętajmy o tym, że marketing sklepowy jest skonstruowany tak, że zarówno muzyka, zapachy, ale też wysokość półek czy kolory etykiet mają sprawić, że nieświadomie kupimy więcej. Nie dajmy się wciągnąć w ten zakupowy szał - radzi Łukasz Maćkowski.
Warto także porównywać ceny w sklepach oraz korzystać z promocji.
Warto przeglądać gazetki reklamowe lub sprawdzić promocje w specjalnych aplikacjach i porównać, gdzie ceny tych najpopularniejszych teraz produktów są najbardziej atrakcyjne. Dobrym pomysłem jest także kupowanie tańszych zamienników lub produktów w tak zwanych wielopakach. W tym drugim przypadku trzeba jednak dokładnie czytać etykiety i zwracać uwagę, aby były to produkty z dłuższym terminem przydatności - dodaje Łukasz Maćkowiak.
Jeśli święta organizujemy w większym gronie, to wcześniej warto rozdzielić między bliskimi przygotowanie świątecznych potraw, co również pomoże w racjonalnym podziale kosztów.
Zobacz również:
Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?